Doen doen doen en genieten! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Hanna Geraerts - WaarBenJij.nu Doen doen doen en genieten! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Hanna Geraerts - WaarBenJij.nu

Doen doen doen en genieten!

Door: Hanna

Blijf op de hoogte en volg Hanna

23 Mei 2010 | Zweden, Stockholm

Heej Allemaal,

Wow ik heb weer een hoop te vertellen. :D
Laat ik eerst zeggen dat ik best een beetje verkocht ben aan Stockholm. Het is hier zo lekker, soms zo rustig dat je niet door hebt dat je in de stad zit. Zoveel parken, leuke paadjes, winkeltjes en kunst in de stad, dat had ik niet verwacht. De afgelopen 2 weken heb ik heerlijk kunnen genieten, ook vanwege het super goede weer.. gemiddeld zo 25 graden met volop zon…
Laat ik beginnen waar ik ongeveer geëindigd was, 12 mei was mijn laatste verslag.
Vrijdag 14 mei kwamen Stef en Laurens en zijn vriendin op bezoek. Ik heb ze ’s avonds opgehaald van het centraal station. Stefan verbaasde zich echt toen hij weer hier was.. alles zag er zo anders uit (groen!!) de laatste keer dat hij hier was was alles wit en nat. Nu was het heerlijk weer en waande hij zich in een andere stad ;). Met z’n allen eten gekookt, gezellig gekletst en nog een filmpje gekeken tot we in slaap vielen.
Zaterdagochtend ging de wekker vroeg, één voor één douchen, ontbijten en ready to in to Town. We hebben die dag heel wat km. gemaakt. Met een strakke blauwe lucht was dat heerlijk. Vooral de binnenstad bekeken en langs het water gelopen. Ik kon zowaar voor gids spelen uitkijkpunten bezocht en lekker in de zon gezeten, zelf Stefan wist soms beter de weg dan ik… oei :P Gelukkig heb ik ook wel een aantal nieuwe dingen gezien. Tussen de middag hebben we bij een bekende hamburgertent gezeten, op het terras in de zon. Heerlijk met gratis refill van je drankje hebben we genoten van mensen die rond de fontein zaten in de zon en de bloesem bij Kungstradgarden.

Daarna een stukje met de metro naar het zuiden om vervolgens opzoek te gaan naar het natuurlijkste hoogste punt van Stockholm. Na een beetje zoeken toch gevonden, ik wist ongeveer waar het was en ik had natuurlijk weer net niet het boekje van Stockholm bij me. Boven op een rots hebben we genoten van een mooi uitzicht over de stad. Er lagen mensen om ons heen al in bikini en er waren ook groepjes die lekker zaten te barbecueën.
Tegen 5 uur gingen Laurens en zijn vriendin terug naar mijn kamer, we waren al vanaf 10 uur buiten en bezig. Stef en ik zijn daarna nog lekker in een parkje gaan zitten. Eendjes gekeken, nouja vooral de mensen die de moedereend en de kleintjes naar zich aan het toe lokken waren, dat was nog het meest hilarisch. Op de foto met de eendjes, op een gegeven moment stonden er 10 mensen omheen. En vooral mensen kijken die voorbij lopen.. Oh je ziet wat voorbij komen echt … kijk een keer in de spiegel zou ik zeggen. Achja,, ook leuk om er dan commentaar op te geven. We hebben ons vermaakt in de zon en ook door weer lekker bij elkaar te zijn.

’S Avonds hebben we weer bij mij in de keuken gekookt, spaghetti . Daarna gezellig gekaart, ik heb een nieuw spel geleerd.. geen idee hoe je het schrijft joeker,, zo spreek je het uit. Was even wennen, en extra lastig omdat ik een beetje moe was van de hele dag, ik was niet de enige :P. Ik had wel meteen een goede dosis zon gehad.
Ook zondag zijn we redelijk vroeg opgestaan. Rustig ontbeten. We zijn toen met z’n allen naar de oude stad gegaan, rondgelopen bij het paleis en op een terrasje gezeten, ik heb voor het eerst van mijn leven een warme witte chocolade melk op en Stef ook, het was erg lekker.

Om 3 uur hebben we Laurens en Isabel uitgezwaaid, ze gingen weer naar huis toe. Stef bleef nog een nachtje. We zijn met z’n tweeën nog een stuk lang het water en de havens gelopen. Her en der gezeten op bankjes om weer even in de zon te zitten. Eigenlijk hadden we gereserveerd bij een restaurant op een boot, maar omdat Stef zich niet zo lekker voelde had ik maar afgebeld.
We hadden om 6 uur nog een terrasje gevonden die nog net in de zon lag, ook aan het water. Even wat gedronken en gekletst. Daarna zijn we toch nog uit eten geweest bij een pizzeria.
Weer een goede drukke/relaxt en gezellig dag erop zitten.
Maandag had ik les dus ’s ochtends heb ik Stef gedag gezegd voordat ik naar school ging. Hij ging pas om 3 uur met de bus naar het vliegveld, dus hij had nog even hier.
Toen was mijn kamer weer leeg, toch wel raar als het gezellig druk is geweest om dan weer helemaal alleen op mijn kamer te zijn.
Op zich ben ik niet veel thuis geweest met dit mooie weer. Ik wilde alleen maar buiten zijn,lekker lopen en genieten van de zon nu het kan.
Dinsdag heb ik geluncht met Clara en Steffi in de Kantine van de Uni. Daarna zijn we nog even naar de SU shop geweest, daar hebben ze T-shirts, truien en meer van Stockholm University. Ergens onder in een kelder in een apart gebouw.
Woensdag was een super drukke dag, hij is dus ook voorbij gevlogen.
Ik ben met Nienke naar een afdeling in het ziekenhuis geweest die zich bezig hield met voorzieningen voor mensen met cognitieve beperkingen. Ze hadden een appartement nagebouwd met labeling en automatische systemen voor het leven in huis. Leuk om te wat er beschikbaar is bijvoorbeeld speciale tijdklokken.
Om 1 uur had ik afgesproken met Soetkin om Stockholm onveilig te maken op de fiets, dat is aardig gelukt. We zijn heel Södermalm rondgefietst. Met dit heerlijk weer was dat geen probleem. Ik kon het nog FIETSEN!! Haah, nu merkte ik toch wel hoe ik het mis om eventjes ergens heen te fietsen.. Tja al die sneeuw was niet motiverend om een fiets aan te schaffen. En nu is er nog maar weinig tijd. Dus was de Citybike een echte uitkomst. Langs het water (alweer) ja er is veel water hier, Stockholm bestaat uit 14 eilanden.
Daarna naar de filmavond op de Uni ‘Sömmar met Göran’ een über Zweedse foute film over Midsummer, wel hilarisch en typisch Zweedse kleding, echt herkenbaar. Elke filmavond zijn er minder mensen.. We begonnen met een stuk of 40, en nu zaten we maar met 15.
Daarna zijn we nog een wijntje gaan drinken in Gulen Villa.
Donderdag had ik mijn aller laatste les in het vak Speciaal onderwijs. We hadden een gastspreker. Anna Bergholtz, ze is blind en kwam vertellen over hoe daar binnen het onderwijs rekening mee gehouden kan worden en hoe je slechtziende kinderen zo lang mogelijk binnen het reguliere onderwijs ondersteuning kan bieden. Ik vond het een leuke les.
Na school in het gras gelegen met wat te drinken om te wachten op de Zweeds cursus die om 6 uur begon. Ook alweer de één na laatste les. Ik moest een brief inleveren over mijn leven hier in Stockholm, het is nog best lastig al die grammatica van het Zweeds. Over 2 weken examen doen!
Na de Zweeds les ben ik meteen naar huis gegaan.. Toch ben ik daarna nog even gaan joggen. Hhah de eerste keer sinds ik hier ben. Heerlijk in het Park achter mijn buurt. Ik ben echt een beginner dus heb het rustig aan gedaan. 30 sec. joggen 30 sec. lopen en dan opbouwen. Dat was wel lekker.
Vrijdag was een luie dag, ‘ Avonds met de meiden en nog wat andere vriendin op wegwerp bbqtje gebarbecued. Hamburgers, worstjes, zelfs chapignonnen en paprika o.a. voor de vegetariërs onder ons. Tot een uur of half 10 buiten gezeten. Daarna bij Clara in de keuken gezeten, gekletst en gedronken. Daarna om 11 uur besloten we maar richting het feest te gaan. Er was een extreem building party op de Lappis campus. 6 corridor gangen deden er aan mee. Uiteindelijjk viel het qua muziek wel mee, maar wow wat waren er veel mensen ik denk rond de 500. Het was dringen op de trappen en buiten zag het zwart van de studenten. Met z’n allen een beetje heen en weer van buiten, naar de kelder en weer naar boven. Uiteindelijk ook nog lang buiten gestaan. We kwamen nog nieuwe Nederlanders tegen (ook uit Utrecht). Kletsten totdat het om 03:00 weer licht was, echt zo gek. Ik ben dus in de ochtend vroeg om half 6 naar huis gegaan met het gevoel of het 10 uur ’s avonds was, helemaal licht en vogels waren al druk bezig.

Zaterdag dus goed uitgeslapen, Toch nog gaan shoppen met Nienke in 2e hands winkeltjes, die heb je hier best veel. Ik heb niks gevonden. Dat heb je vaak, wanneer je opzoek bent vind je niks..
Rond een uur of 5 zijn we in een parkje gaan zitten.. druk van de mensen en kinderen die bij het water aan het spelen waren. De zoektocht naar de Creperie waar een vriendin over vertelde was toch nog gelukt,, toen we het bijna opgaven zag Nienke tussen de gebouwen door een bordje.
Crepes gegeten en daarna naar mijn kamer. We wilden met de meiden nog uitgaan, maar iedereen was moe en wist eigenlijk niks leuks te bedenken.. we vonden het wel goed zo voor deze week. Waar blijft de tijd met alle drukke en gezellig dingen.
Vandaag even met thuis geskyped, Ja vanaf vandaag nog maar 20 dagen. Ik wed dat die zo voorbij zijn. Komende week nog aan de slag voor een verslag en leren voor Zweeds en dan moet het lukken.
Zo dat waren mijn belevenissen van deze keer. Genoeg gedaan … ik verbaas me soms echt met wat ik allemaal doe… betrap mezelf erop dat ik sommige dingen wel snel vergeet als ik ze niet opschrijf.
Ik hoop dat het in Nederland ook allemaal goed gaat.
Liefs vanuit Stockholm,

Vi ses !!
XXX Hanna







  • 23 Mei 2010 - 22:24

    Laura:

    Hee,
    Wauw wat een leuk verhaaltje weer! Jij maakt ook veel mee zeg! Ja voor mij zit het er inderdaad al bijna op. Nog maar 5 nachtjes slapen en dan komt Obbe me ophalen! Ik heb mijn stage inderdaad afgerond en heb mijn eindgesprek gehad. De eindbeoordeling heb ik alleen nog niet binnen. Ook heb ik de modules afgerond, welke cijfers ik daar voor heb weet ik ook nog niet. Dus dat is allemaal nog even afwachten. Komende week alleen nog een EHBO cursus en dan ben ik helemaal klaar!
    Spreek je in NL wel weer,succes nog eventjes!
    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanna

Actief sinds 14 Okt. 2009
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 22415

Voorgaande reizen:

15 Januari 2010 - 10 Juni 2010

Gehaktballetjes en Knackebrod

Landen bezocht: