Vanalles (update van 2 weken) - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Hanna Geraerts - WaarBenJij.nu Vanalles (update van 2 weken) - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Hanna Geraerts - WaarBenJij.nu

Vanalles (update van 2 weken)

Door: Hanna

Blijf op de hoogte en volg Hanna

26 April 2010 | Zweden, Stockholm

Stockholm 26 april 2010,

Hej Hej Allemaal,

T' is een schande ik weet het! Te lang weg geweest, daarom ga ik nu maar snel van start. :D

Inmiddels heb ik er al heel wat lezingen over; pijn bij kinderen, autisme, ADHD en een presentatie van het verslag erop zitten. Presenteren voor studenten, blijft niet mijn sterkste punt, al gaat het wel stukken beter (lees: en dan ook nog in het Engels).
Op woensdag 14 zijn pap en mam in Stockholm aangekomen, het was een zonovergoten dag, net goed! :D We hebben goed bij gekletst over het leven hier, verwachtingen, veranderingen en over Stockholm natuurlijk. Nou als het aan mij ligt hoef ik hier niet perse te wonen, maar af een toe een keer terug gaan zou geen probleem zijn. Dan wel in de zomer!!!
In het hostel waar ze zaten hebben we een paar keer gekookt en we zijn ook uit eten geweest. Lekker, even die luxe ;)
Ik heb de campus van mijn school laten zien en we hebben ook een leuke wandeling gemaakt, zelf waar ik nog niet geweest was, d ik kan ook niet overal tegelijk zijn ook al woon ik hier. Er viel voor mij weer wat te ontdekken, t blijft een leuke stad.

Tussendoor moest ik nog 2 keer naar school, dus we hebben ook ieder onze eigen dingen gedaan. Helaas, was net de vulkaan uitbarsting die donderdag en konden pap en mam op maandag niet met het vliegtuig terug naar huis. Uiteindelijk wisten ze een bus te regelen die er ik weet niet hoe lang over deed (Stockholm, Oslo - Oslo, Utrecht) om naar huis toe gaan.
Gelukkig was het lekker weer de dagen dat ze hier waren en heb ik nog een beetje voor gids kunnen spelen.

Op Maandag 19 april begon mijn 2-weekse stage op een internationale school in het Zuid-Westen iets buiten Stockholm (lees: 45 min met de metro)
Elke dag om 6 uur opstaan doet iets met je dagritme. Na de tweede dag moest ik ‘s middags even een schoonheidsslaapje houden. Ik geloof dat ik me niet kan herinneren wanneer de laatste keer was dat ik om 6:00 uur op moest staan. (ohja, de was ;) nou dat is op dat moment dan wel een goed excuus).

Anyway, twee weken stage is kort, maar ik was benieuwd. Het is een grote school, 95% niet Zweeds en met hele verschillend en soms ook moeilijke achtergronden. Ik zit in een groep 3/4/5 met instroom leerlingen, ze zitten allemaal nog geen jaar op school en sommigen spreken nauwelijks Engels of Zweeds, tja dan houd het wat mij betreft ook op, alleen nog Duits. (ai ai) Dan maar proberen met veel gebaren, geluiden en veel lachen, haha. Je moet wat. Ach het zijn er maar een paar, de rest spreekt trouwens super goed Engels en daarnaast meestal nog een andere taal.

Zweedse cursus gaat ook gewoon weer verder. Ik zit in een groep van ongeveer 15 studenten. We oefenen met uitspraak en voeren ook korte gesprekjes met elkaar. Elke donderdag van 18:00 tot 20:30. Ze zeggen, ja, de grammatica is niet zo ingewikkeld, nou tot nu toe is er elke les van af cursus 1 wel weer iets bijgekomen, ik weet niet wat ze verstaan onder niet ingewikkeld. Het schijnt dat het voor een buitenlander 7 jaar duurt voordat je het op goed tot hoog niveau onder de knie hebt (schrijven en spreken).

Ik ben in één van Stockholm’s meest populaire vegetarische restaurant geweest, ohja en ook nog gegeten. Op maandag = studentenavond voor 7 euro onbeperkt buffet. Wel twee weken van te voren reserveren s.v.p. :P, maar het was erg lekker. Met z’n zessen hebben we heerlijk gezeten gekletst tot een uur of 9. Toen besloten we dat er een aantal waren die toch wel zin hadden in een toetje (lees: De Mac.)

Afgelopen weekend heb ik de rustige omgeving gezien, gehoord en beleefd in de tijd dat ik hier ben. Een aantal mensen uit mijn corridor hadden een cabin gehuurd voor dag en nacht in het Oosten buiten Stockholm. Na een busrit van ruim een uur, naar een afgelegen dorpje tussen de rotsen en moerasachtige watertjes kwam ik aan bij een mooi huisje. Lima een vriendin was er al en later kwamen Ramona en een andere vriendin van haar ook.
Beneden bij het water een sauna. IJskoud water, zeewater, niet veel langer dan 5 – 10 hielden de meesten het vol nadat ze uit de sauna kwamen.
Natuurlijk had ik het perfecte moment gekozen om even een keelontsteking te krijgen en geen stem meer over te hebben. Ook dit keer weer een beetje met gebarentaal en dan maar fluisteren (wat ook niet echt goed is). ’S Avonds een bbq, kampvuur (openhaard binnen) en harde muziek tot 5 uur ’s nachts. Gelukkig sliep ik in een andere gebouwtje en kon ik rustig naar bed terwijl de meesten met het kussen op hun hoofd moesten slapen. (oh gemeen)
De volgende ochtend een prachtig uitzicht over het water en een ochtend zon. Heel warm was het niet, maar er was zon.

Zondag (gister) ben ik maar weer eens naar de sportschool gegaan. Lekker rekken en strekken en ook een beetje kracht oefeningen. Aan het einde van de middag was er een grootse BBQ op het strand van de Campus Lappis. Met alle meiden zijn we erheen gegaan. Volle tas met eten en niet te vergeten marshmellows hebben we onze alternatieve bbq gehad (lees: we hadden geen bbq). Voor de marshmellows konden we gelukkig bij anderen aanschuiven. Helaas ook niet zulk warm weer, wel droog en nergens sneeuw te bekennen :D

Zo, ik denk dat ik het hier maar bij laat voor deze keer. Nu nog 4 nachtjes slapen en dan ga ik voor een weekendje naar huis. Feest van opa en oma op zondag die beide 80 worden. Ik ga ook Stefan weer zien na 2 maanden :D:D (lees: wel een mijlpaal, maar wordt er niet gelukkiger van ;) ) en me broers ook weer even zien.

Liefs Hanna

Vis ses!

  • 26 April 2010 - 19:31

    Laura:

    Hee Hanna,
    Wat tof dat je eventjes terug naar huis gaat! Gefeliciteerd met je opa en oma.
    Veel plezier dit weekend, en alvast succes met het afscheid nemen. (ik vond het verschrikkelijk)
    Succes meis, kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanna

Actief sinds 14 Okt. 2009
Verslag gelezen: 96
Totaal aantal bezoekers 22435

Voorgaande reizen:

15 Januari 2010 - 10 Juni 2010

Gehaktballetjes en Knackebrod

Landen bezocht: