OH OH WAT MOOI! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Hanna Geraerts - WaarBenJij.nu OH OH WAT MOOI! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Hanna Geraerts - WaarBenJij.nu

OH OH WAT MOOI!

Door: Hanna

Blijf op de hoogte en volg Hanna

12 Mei 2010 | Zweden, Stockholm

Hallo Iedereen,

Een nieuw verslag met (veel) nieuwe belevenissen.

De vorige keer had ik het over de presentatie die ik ging doen. Het ging wel goed. Tegelijk ook mijn verslag ingeleverd. Eenmaal terug uit Nederland was ik zo weer gewend aan het leven hier in de stad, haha ja nouja na 3 dagen Nederland, tis niet veel, maar gezellig.
In ieder geval heb ik niet stilgezeten.

Helaas ging de fieldtrip naar Gnesta (plaats buiten Stockholm) naar een speciale school voor zeer zwaar gehandicapte (intellectueel beperkt is een wat mooiere naam) niet door. Dus woensdag had ik een dag vrij. Ik geloof dat ik uitgeslapen heb en overdag niet veel gedaan had.S’middags afgesproken met Cynthia om even ergens in de stad iets te drinken. Uiteindelijk bij een gezellig studenten keldercafe terecht gekomen. Er stonden van die oude relax stoelen en banken. Echt een gezellige ouder sfeer. Oh… ze hebben hier heerlijke worteltjestaart en echt het smaakt niet echt naar wortel, het is meer dat het een beetje oranje is.
’S Avonds hadden we een afscheid eetentje, thuis, van Ramona (lees: pizza, bier en ijs) het was gezellig.

Donderdag had ik 2 uur college, het ging over Eco-cultuur theory en hoe de families van kinderen met een beperking begeleid en ondersteund kunnen worden en ook hoe je als leerkracht daarmee om kunt gaan. Ook weer leerzaam, jammer dat we er niet dieper op ingaan.
Donderdag avond was en een Dutch party in een cafe bij de Universiteit, de foto’s staan bij het vorige verslag. Het was goed gezellig. Op de valreep nog even geschminkt, het was voor mij een ‘after Koninginnendag party’, want dat is mijn neus helaas dit jaar voorbij gegaan. Overal hingen vlaggetjes en ook een grote NL vlag. Lekker ook weer wat oude Nederlandse liedjes gehoord, mijn dag was toen nog beter :D . Dus helemaal ‘Heppie’! Het was niet laat geworden, want ik moest de laatste metro naar huis hebben (00:37).
Ohja, vorige week heb ik de kamer gedeeld met Ramona, die is deze week weer vertrokken naar huis. Ik moest weer verhuizen na 2 maanden, ik heb nu weer een goede kamer. Wat dat betreft wel mazzel gehad met kamers, alleen is het verhuizen niet echt handig.
Vrijdag ook niet veel gedaan, met Ramona geholpen inpakken en vooral herhalingen op internet gekeken.
Zaterdag weer de was, schoongemaakt en al mijn spullen kunnen inrichten (wat niet veel was). Kledingkast, toilet en een paar dozen volgepropt.
S’middags had ik afgesproken met Nienke. Die is voor een aantal weken hier in Stockholm, ze doet ook de Pabo in Utrecht en volgt een paar lessen bij mij in de klas. Met haar had ik afgesproken omdat ze van mij meer wilde weten over Stockholm en ervaringen over scholen, de Universiteit en het leven hier. Het plensde keihard, dus in de oude stad moesten we opzoek naar een warm en gezellige plek om iets te eten en drinken. We zijn na even zoeken terecht gekomen in een restaurant-achtig gebeuren dat vroeger een stadsgevangenis was, ongeveer 700 jaar oud. Super leuk, het was niet erg gezellig, maar wel interessant. Er hing echt nog een muffe lucht.
Van daaruit zijn we met z’n tweeën naar een klasgenoot gegaan waar iedereen van de klas uitgenodigd was om een borrel te komen doen. In een klein student appartement (lees: Kamer, keukentje , halletje en wc’tje) ,15 minuten vanuit het centrum, zaten/hingen we met 15 man op de bank, bed, grond. Rond middernacht zijn we nog uit gegaan in de stad. Ook dat was weer erg gezellig. Aangezien er vaak bij clubs een leeftijdsgrens is van 23 moesten we opzoek naar iets wat geschikt was voor iedereen. We kwamen aan bij een bar, de oudere voorop in de groep, zodat we wel naar binnen konden. Voor het eerst werd mij ID niet gecontroleerd, terwijl we 24 moesten zijn.
Toen ik thuis kwam om 03:00 was het al weer aan het schemeren en voordat ik echt sliep was het onderhand alweer licht. Ik heb met mijn hoofd onder de dekens moeten slapen, aangezien ik allen van die jaloezieën heb en geen gordijnen.
Zondag lekker uitgeslapen, nog wat voor school gedaan en verder weet ik niet meer.
Maandag weer college gehad over Augumentative and Alternative Communication (AAC). We hadden een gastspreker die veel wist van alternatieve communicatie voor kinderen en volwassenen met een beperking. Ook weer boeiend. Daarna in de bieb gewerkt tot 4 uur. Toen snel naar huis ik had een uur, eten gemaakt, gegeten en binnen 10 weer naar de Universiteit voor de Zweedse cursus. Vorige week had ik gemist. Het was ook weer leerzaam, we waren weer met een kleine groep, 7 studenten. Wel lekker, dan krijg je genoeg aandacht en spreek de lerares veel Zweeds met iedereen. Ik merk dat het nu wel wat lastiger begint te worden, maar ik vind het nog steeds leuk om te doen.

Dinsdag zou ik de fieldtrip hebben van vorige week, maar ook nu ging het niet door. Mooi balen,want zoveel weken zijn er niet over. Dus hopelijk binnenkort. Dus dinsdag een beetje voor school gewerkt. Om half 6 ging ik samen met Nienke naar een talentenshow op een basisschool in de stad. Echt heel leuk. Kinderen van 3 tot 14 jaar mochten optreden. Er waren veel kinderen die meededen. Piano, viool, gitaar en zingen, hoelahoepen, dans etc. Ik vond het fijn om op een basisschool rond te lopen… ik wilde meteen in klassen kijken en weten hoe het er hier aantoe gaat. Helaas was het naschooltijd. Dan merkt ik toch weer aan mezelf dat ik me een echte juf voel. Haha, gelukkig de goede studie gekozen :D
Vandaag ben ik met de klas naar een Zweedse basisschool geweest in het zuiden van Stockholm. We werden echt heel goed ontvangen. Koffie/thee, een hele presentatie over de school en we werden in twee groepen rondgeleid door kinderen uit groep 6. Ze waren heel trots om de school te laten zien aan bezoekers. Ook mochten we daar lunchen met de kinderen en daarna konden we nog vragen stellen. Het schoolsysteem is anders dan in Nederland. Ik weet dat ik tot nu toe een combinatie van het NL en het Zweedse systeem wel zie zitten ;).

Wow ik heb alweer veel verteld.
Nou het laatste dan. Nadat ik vandaag terug kwam van het school bezoek ben ik met Nienke en Pia nog in Östermalm in het Humblegarden park gaan zitten. Het was vandaag echt een zonovergoten dag. Ik kon zonder jas buiten lopen. Ik zet wat foto’s erbij. Lekker in het gras gelegen in de zon en een ijsje gegeten. Daarna ben ik van daaruit naar huis gelopen. Echt ik begin het steeds leuker te vinden die stad. Ik ontdek meer en meer.
Op weg naar huis liep Nienke en stukje met me mee. We kwamen een 2e hands winkeltje tegen. We zijn toch maar even naar binnen gegaan, en dat hadden we ook echt moeten doen. We wisten niet wat we zagen. Een halletje van het huis van 2 m breed en 3 m hoog was als winkel ingericht met alleen maar dames gala en feestjurken. 3 lagen hoog hingen de jurken, je kon er je kont niet keren. Zo leuk en het vrouwtje die het runde was vroeger in NL geweest en begon zowat haar hele levensverhaal aan ons op te hangen . Prachtig toch.
Nou, nu stop ik echt. Lamme handen van het typen en een goede update dacht ik zo.
Vrijdag komt Stefan hier heen (overmorgen) Ik heb er zin in (nu het weer nog :P)

Groetjes uit Stockholm
Vis ses!!
Liefs Hanna

  • 12 Mei 2010 - 17:22

    Linetta:

    Heey Hanna,
    Leuk dat je het nog steeds naar je zin hebt. We missen je wel op school hoor. Je hebt trouwens ook geluk met het weer aangezien bij ons de winter weer is begonnen. Het was hier gister 5 graden en het regent al 2 dagen. Dus ik ben jaloers op je! met je zon.
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanna

Actief sinds 14 Okt. 2009
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 22440

Voorgaande reizen:

15 Januari 2010 - 10 Juni 2010

Gehaktballetjes en Knackebrod

Landen bezocht: