Huizen hoppen.... - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Hanna Geraerts - WaarBenJij.nu Huizen hoppen.... - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Hanna Geraerts - WaarBenJij.nu

Huizen hoppen....

Door: Hanna

Blijf op de hoogte en volg Hanna

22 Februari 2010 | Zweden, Stockholm

Hej Allemaal,

Jag pratar lite Svenska. Jag heter Hanna och jag bor pa Gardet. Jag dricker inte kaffee. Jag dricker mycket thee.
Er mist een o boven de a, bij pa, dat spreek je uit als po.

Zo, nu weer even gewoon Nederlands, nouja niet dat ik veel meer dan dit kan. Ik moet iets meer actief studeren, zeker de komende anderhalve week. Op 5 maart heb ik mijn eerste Zweeds toets.

Wat heb ik verder gedaan?
Vorige week was ik een beetje ziek, dus toen een paar saaie dagen. Ondanks dat heb ik nog wel een presentatie moeten geven. Ik deed het over het Anne Frank huis, even een beetje laten zien wat wij in Nederland hebben ;). Ik ben zelf ook nog heel wat wijzer geworden van mijn mini studie op het museum.

Vorige week vrijdag (19-02) ben ik samen met Ana uit de projectgroep naar het Naturhistorisch museum geweest voor school, waarschijnlijk gaan we daar ons project doen. Oh, zo mooi die brief van de Uni, we kwamen gewoon weer gratis binnen.

Drie delen van het museum gezien, Evolutie, Zweedse natuur flora en fauna, en het menselijk lichaam. toch een stuk minder boeiend als het alleen in het Zweeds is, maargoed we hebben er het beste van gemaakt. De exhibition over de evolutie was het mooist. Die was ook in het Engels.

Vrijdag avond in mijn toekomstige corridor, het gebouw hiernaast, een feestje gehad. Het was opzich wel gezellig.
De volgende ochtend weer vroeg op (lees: DE WAS!!).Zaterdag overdag heb ik mijn Zweedse mentor eindelijk ontmoet. We hebben in een bij fridhelmsplan in cafeetje een kop 'varm chocolad' gedronken. Erg gezellig, ze is verpleegkundige. Binnenkort geeft ook zij een feestje. Hahaa, de feestjes houden niet op hier.

Zondag (gister) Heb ik lekker kunnen uitslapen. Toch wel slaap nodig zeker met de kou. Ohja het sneeuwde het hele weekend, er ligt ongekend veel sneeuw, het meeste sinds de jaren 70 zegt men. De sneeuwschuivers zijn hier 24/7 bezig. In de stad hebben ze speciale teams die daken op gaan om de sneeuw van de daken te scheppen. Het is ander te gevaarlijk om als burger door de straten te lopen, met een risco een ijspegel of lawine op je hoofd te krijgen. Geen fijn idee, lijkt mij.
Verder samen met Rutger, Ramona en een paar andere vrienden van Rutger naar het parlement geweest (Rikstagen), waar op zaterdag en zondagen rondleidingen worden gegeven. Mooi en interessant om te zien, want het parlement en de politiek is anders dan in Nederland. Zo hebben ze maar 1 kamer, met ongeveer 140 personen. De foto's zet ik hierbij.
Vandaag scheelde het trouwens niet veel bij mij, net 2 meter achter mij kwam een lading sneeuw/ijs van het dak af schuiven. Je zou bijna met een helm op rond gaan lopen :P.

Vandaag was het een mooie dag, veel zon en de hele dag helder. Ik kon de maan zelfs zien, en dat is echt out of the ordinary!!
Het was let op: -20 overdag!! :0
Ja het was rete koud, je hield het niet langer dan een half uur vol buiten (lopend) Het was zeker de mooiste dag tot nu toe.
Vanmiddag had ik Zweedse cursus van 4 tot half 6, daarna ben ik gaan sporten. Toen naar huis en gedouched en lekker gegeten.

De volgende keer Meer!!
groetjes uit Stockholm
xx Hanna




  • 26 Februari 2010 - 13:31

    Oma En Opa Oes Heele:

    Als we je zweeds lezen dan moet je nog flink studeren want we kunnen er niets van lezen. We denken dat je moeder het wel kan lezen want ze is een kei in limburgs lezen.
    Als ik lees hoe koud dat het in Zweden is dan voel ik me zelf niet meer lekker achter mijn computer. Moeten we wollen sokken voor je kopen ? Ik citeer nu je Oma: Of jullie niets anders doen dan feestjes bouwen en als jullie zo door gaan dan komt er straks geen brood op de plank. Dit is de visie van een bijna 8o-jarige OMA ( moest ik er bij
    schrijven !)
    Wij hebben een vervelende
    week achter ons.
    Marlies is weer opgenomen
    in de PAAZ (PSYCHIATRISCHE AFDELING VAN HET ZIEKENHUIS)HIERDOOR KON ZE DE WAS NIET MEER DOEN VAN HAAR MOEDER.
    MONIQUE IS EEN PAAR DAGEN HIER GEWEEST.
    MARLIES KON NIET DIRECT WORDEN OPGENOMEN OMDAT IN ALLE ZIEKENHUIZEN IN GEHEEL LIMBURG GEEN PLAATS VRIJ WAS.
    TOEN MOESTEN WE REGELEN DAT DE WAS VOOR HAAR MOEDER WERD GEDAAN.
    GELUKKIG ZIJN DE PRACTISCHE DINGEN NU HOPENLIJK GEREGELD.
    Ik heb de caps lock zoals je (hopenlijk) ziet uitgeschakeld.
    Verder zijn er op 3 maart gemeeteraad verkiezingen en de koningin heeft het mogen behagen om ons op 6 juni naar de stembus te sturen om een nieuw parlement te kiezen.
    Dat zal jullie wel een zorg zijn alsook alle
    Zweedse burgers.
    Zo Hanna ik stop. We wensen je veel warmte in dat koude zweden en ontvang veel liefs van je OMA EN OPA.

  • 28 Februari 2010 - 15:01

    Laura Smudde:

    Hee Hanna,
    Woww wat veel sneeuww!!
    Hoe gaat het met je en heb je al een nieuwe woning kunnen vinden? (ik hoor niet zoveel van je, hopelijk is alles goed)

    Groetjess,
    Laura

  • 02 Maart 2010 - 20:08

    Shirley:

    Hey Hanna,

    Als ik het zo lees is het echt super koud daar. En je zegt dat daar zoveel sneeuw ligt, volgens mij meer dan je had tijdens je wintersport, haha. Ik ben net terug van wintersport en daar was het gelukkig niet zo koud;).
    Mooie foto's trouwens!

    Nou ik ben benieuwd naar je volgende verslag;).

    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanna

Actief sinds 14 Okt. 2009
Verslag gelezen: 92
Totaal aantal bezoekers 22458

Voorgaande reizen:

15 Januari 2010 - 10 Juni 2010

Gehaktballetjes en Knackebrod

Landen bezocht: